2012. szeptember 1., szombat

Torockói séták és kirándulás a Bagoly-hegyen - Nyaralás, 2012. július 25. és augusztus 6. között

Zetelaki tartózkodásunk után még átutaztunk Torockóra - a Bitai Panzióba -, ahol ezt követően még négy egész napot töltöttünk, melyek szintén természetjárással és hegymászással teltek, hisz a környéken számos természeti szépség csábít kirándulásra, túrázásra. Torockón egykor jelentős vasbányászat működött, mára viszont csak 2-3 bányabejárat lelhető fel. A négy napból az egyiken kerestük fel ezeket, a Bagoly-hegy oldalában lévő régi vasbányákat, melyek ebben a sorozatban kaptak helyet. A bányabejáratok természetesen már lezártak, a járatokba lemenni nem lehet. A többi napon jártunk a csodálatos Bélavár mészkőszirtjeinél, fel is kapaszkodtunk a hegy legtetejére, ahonnan gyönyörű kilátás tárult elénk, felkerestük mócvidéken a vadregényes Gáldi- és a Remete-szorost, majd az utolsó napon, nagy örömünkre a Remete község melletti Pilis-tetőre is feljutottunk  -   mert itthon is nagy rajongói vagyunk a mi Pilis-hegységünknek  -  ahonnan páratlan panoráma nyílt az alattunk "heverő" közeli s távoli hegyekre, völgyekre.....
Esténként pedig sokat sétáltunk a faluban, vártuk a legelőről hazaérkező teheneket, ami a turisták körében mindig nagy szenzáció, és vártuk a finom vacsorákat is, amiket Magdi, a panzió háziasszonya főzött.....

A felvételek 2012. augusztus 1-6. között készültek.

A Bitai Panzió

A panzió hangulatos udvara

A szobák előtt húzódó terasz, ahonnan szép kilátás nyílik a Székelykőre

Ilyen szépen berendezett szobákban lakhat, aki idelátogat

Mindegyik szobában - falon vagy asztalon -, található valamilyen torockói kézimunka,
mely a háziasszony keze munkáját dicséri.

Reggeli látkép a panzió teraszáról a Székelykőre. Készülődik a Nap másodszor felkelni...
(kattintással nagyobb lesz a kép)

...és már fel is kelt

A délutáni Székelykő látványa, szintén a panzió udvarából nézve

A panzióval szemközti dombon legelnek a kecskék

Az egyik reggelink, "krumplis-túrós zeppelin", ami nagyon finom volt, gyorsan fogyott,
ezért van már csak kettő a tányérban....

Sertésszelet barnamártásban, krumplival

Tordai pecsenye

Töltött cukkini Torockói módra

A híres torockói sütemény, a Torockói hamuzsák. Mindegyik étel nagyon-nagyon finom volt!

Utcarészletek a jellegzetes torockói házakkal

Háttérben a Székelykő

Két "kisvajor"

A Székelykő esti fényben, ahogy a lemenő nap sugarai megvilágítják

Az Alsó Piacsor házai

Végre jönnek a tehenek.....

Indulunk a Bagoly-hegyre

A Felső Piacsor házai a reggeli napsütésben

Nemsokára kiérünk a faluból

Sok házon látható még szépen megmunkált, régi pinceajtó

Az ajtó teteje közelebbről

Ez alatt talán kis pinceablak van

Az Ordaskő látképe

Virágok a mezőn

Már állnak a szalmakazlak

Panoráma a Bagoly-hegy felé vezető úzon

A Mészárszéktető. Ha a Bagoly-hegy után tovább haladunk, felérünk a tetőre, ahonnan nagyon szép a kilátás.

Az egyik bányabejárat, mely még egész jó állapotban van, és könnyen megtalálható

A fenti bánya kicsit beljebbről nézve

Egy másik bányabejárat, mely már jobban betemetődött, ezt már nehezebben is találtuk meg

Hűsölő, pihenő kecskék

A hozzájuk tartozó kutyák majdnem megettek bennünket

A Székelykő a Bagoly-hegy oldalából nézve

A Torockói Tejcsarnok

Torockó és Torockószentgyörgy között található a tejcsarnok, vagy sajtgyár. Nagyon finom sajtok és egyéb
tejtermékek kaphatók náluk, melyekből válogatva mi is elég sokat hoztunk haza..

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés:

1. Úgy szeretem nézegetni a képeidet! Olyan szép Torockó, s még nem voltunk ott. Az már biztos, hogy a turistáknak látványosság a hazatérő tehéncsorda, az autósoknak kevésbé, főleg, mikor sorra több faluban kifogjuk őket:-)
    Akkor lesznek még képek? Nem is tudtam, hogy ott is van Pilis-tető...

2. Köszi Gerdi, igen, lesz még három sorozat.
    Sajnos már Erdélyben is egyre kevesebb a tehén. Torockón szerencsére most elég sokan vannak.
    Az ottani Pilisről eddig mi sem tudtunk, de nagyon szép volt az a kirándulás is, érdemes volt odamennünk. Gyönyörű volt a kilátás, és nem volt megterhelő a hegymászás :)

3. Nagyon kellemes kikapcsolódás lehetett számotokra! Nagyon rendezett kis falu, ahogy néztem a teheneket szinte az orromban éreztem azt a jellegzetes szagot. Nagyapáméknak volt tehenük nem ismeretlen számomra! Megint nagyon szép helyen kirándultatok!

4. Midig örömet jelent a képeiteket nézni és a hozzátartozó szöveget olvasni. De Torockó a szívem csücske, s ezért ezek a képek különösen kedvesek voltak. Gratulálok hozzájuk.

5. Gratulálok a színvonalas bloghoz és a képekhez. Nekünk is egyik kedvenc kirándulóhelyünk Torockó. Jellegzetessége még Torockónak a farsangtemetés is tél végén. Ha van lehetősségetek ilyenkor ideutazni, egy feledhetetlen élmény.

6. Nonik köszönöm. Igen, tudunk a farsangtemetésről, már sok képet láttunk is róla, de télen nem nagyon szoktunk messzebb utazni :)

7. Véletlenül kerültem erre a blogra, de megérte. Nagyon szépek a képek és tetszenek a leirások is. A bányákkal kapcsolatban szeretnék tenni némi kiigazitást. Az a boltozatos bányabejáratnak(a Mezőségi karám),amit a torockóiak a vendégeknek mutogatnak és Te is lefotoztál, semmi köze a régi vasbányákhoz, ugyanis egy osztrák cég XX század eleji próbajárata. A Bagoly (ott is vannak bányák) másutt van, Ti a Szűrőhely alatti Kis-Tölgyes bányaterében jártatok. Ott vannak civilizáltan látogatható bányák, de meg kell kapni őket. Az egész bányaterületen vagy 15 bányába mélyen be lehet menni és további kb. 30-ba úgy 30-50 métert. Van látnivaló is, erről a Panoráma panzióból Lakatos András tud mesélni. Remélem, nem haragszol meg a kiigazitásért, de nekem a torockói vasbányák szivügyem, néhány éve kutatom őket. További jó túrázást kivánok. Üdv András