2015. július 3., péntek

Kirándulás Vargyason, Pünkösd vasárnapján - Pünkösdi utazás, 2015 május 21-29.

Vargyas, az egykori bányászfalu napjainkban népi faragómestereiről, bútorfestőiről híres erdővidéki település.

Ellátogattunk a híres Sütő családhoz, akik évszázadok óta neves bútorfestők. A család 1568 óta él Vargyason és foglalkozik bútorkészítéssel és festéssel. Házukban kis kiállítás is megtekinthető, ahol fényképezni sajnos nem volt szabadott.

A portájuktól nem messze áll a 200 éves unitárius templom, ahova szintén érdemes betérni, mert a benne lévő bútorok itt is a Sütő család remekművei.

Vargyas másik nevezetessége a XVI. században épült  Daniel kastély, melyet a család leszármazottai 2000. után visszakaptak, de sajnos kénytelenek voltak eladni. 2005. nyarán  Esztergom város önkormányzata háromszázezer euróért megvásárolta a Daniel kastélyt, a hozzá tartozó kerttel együtt. A kastélyra napjainkra viszont már nagyon ráférne a renoválás.

Az 1994-ben lebontott régi református templom helyett az új templom tervének elkészítésére Makovecz Imre építészt kérték fel. Az új vargyasi református templomot 2005. október 2-án szentelték fel.

A település egy nagyon szép és értékes természeti látnivalóval is büszkélkedhet, a Vargyas-szurdokkal. Végigjárni nem a legkönnyebb, de aki tudja, az ne hagyja ki. Pár évvel ezelőtt már jártunk a szurdokban - a másik vége felől - és eljutottunk a legszebb részéig, az Orbán Balázs barlangig. Most sajnos nem sikerült....

A felvételek 2015. május 24-én készültek.

Az unitárius templom

A templom kívülről....

...és belülről

Végezetül a Makovecz temlom......

...és a település helységtáblája

A Sütő család háza

A kapujuk....

A ház az udvarból nézve

Kopjafa a Sütő ősökkel

A Daniel kastély

Belépés után ezt látni először

Egy érdekes panorámakép

A címerük távolabbról....

.....és kzelebbről

Tovább hátrafelé.....

Belső képek a kastélyban - egy kandalló. Sok berendezés sajnos nincs.

Ismét kint - a kútház...

....és a kút, a kis házban

A kútház melletti udvar...

A Vargyas-szurdok

Indulás a Vargyas-szurdokba....

A Vargyas-pataka a szurdokban. A hidak rossz állapota miatt sajnos meghiúsult a kirándulásunk. Ezen az első hídon még vállaltam hogy átmegyek, bár ez is eléggé rozoga volt már.

A híd., miután átmentünk rajta

Magas sziklafalak a patak mentén

Már itt is szép volt a táj, de a legszebb részekig sajnos nem jutottunk el...

Ez a második híd, ahol feladtuk a továbbhaladást, mivel nem vagyunk kötéltáncosok. A híd folytatása is nagyon rossz  állapotban volt, össze-vissza nyeklett, és fél méterenként lógtak a deszkái.

Most a nyáron elkezdték a hidak megjavítását - sajnos miután mi már hazajöttünk. Reméljük másoknak már könnyebb lesz a haladás a szurdokban, egészen az Orbán Balázs barlangig, ahonnan nagyon szép a kilátás.

Ezen a sziklás részen még átjöttünk, de állítólag a továbbiakban is hasonló az út

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés:

1. Csodás helyen voltatok ismét.Nagyon szép a templom belső és külső része is. Azok a szép faragott festett bútorok nekem annyira tetszenek.A táj is csodás félelmetes lehetett azon a rozoga hídon átmenni:)

1. Köszönjük Éva! Nagyon szépek voltak a festett bútorok, eddig még nem volt módunk megnézni. A rozoga híd elég félelmetes volt, ezért is fordultunk vissza :-) Most javítják, talán egyszer majd sikerül végigmenni rajtuk.....